• Waze-social-GPS-maps-traffic-Icon
  • Google_Maps_Icon
  • Facebook-Messenger-vector-logo-720x340
  • Whatsapp-Icon-Logo-580x584
  • Instagram_app_icon_2016
  • square-facebook-512
  • googleplus-logos-02
  • youtube

לוטה ליברה | דרך חברון 5, באר שבע | אליאס ממדוב 054-2666-261

Israel Luta Livre MMA Academy

Please reload

כתבות חדשות

ערב צוות לעובדי אדידס גראנד ב"ש

May 7, 2017

1/4
Please reload

מומלץ לקרוא

בניית אלופים

April 12, 2012

 

הכשרת חניכים לרמת אלופים, מצריכה ידע מקיף וניסיון רב מצד המאמן. מצד אחד, המאמן צריך להיות מנוסה ובעל יכולות מקצועיות גבוהות ומצד שני בעל רגישות רבה ויכולת קריאת החניך בכל שלב ושלב של האימון. המאפיין בהכנת אלופים הוא העבודה המדויקת עם החניך. ולכן, יש חשיבות רבה לרגישות מצבו הפיזי והנפשי של החניך ולשמירה על גבול היכולות האישיים שלו. בניית תוכנית אימון לחניך לפני תחרות שונה ומותאמת לכל שיטת לחימה, לכל חניך וחניך, וכמובן לסוג התחרות וחוקיה

 


 : מרכיבי תוכנית האימון
 אבחון נפשי ופיזי של החניך
 מהירות
 גמישות ומתיחות
 חישולים וספיגה
 טכניקה
 סיבולת לב ריאה
 הכנה נפשית ורוח לחימה


 למידת המתחרים
 שילוב כל המרכיבים הנ"ל ותכנון אסטרטגיה

השלב הראשון בבניית אלוף הוא פירוק מרכיבי תוכנית האימון לחלקים הנ"ל, אימון החניך בכל חלק וחלק מהתוכנית והבאתו לרמת ביצוע גבוהה של כל מרכיב בנפרד. ואז, כשמגיעים לתוצאות המקוות, משלבים את כל מרכיבי התוכנית יחדיו ומלטשים את כל מרכיבי התוכנית בהרמוניה אחת. בשלב האחרון מעלים את החניך לקרבות אימון, בהם הוא מיישם את כל חלקי התוכנית יחדיו ברמה האינטואיטיבית, בקלות ובזרימה חופשית. חניך שטוב בחלק מהמרכיבים וחלש במרכיבים אחרים, או שאינו מסוגל לשלב בין המרכיבים באופן חלק ומלוטש – יפגע בסיכויי ההצלחה שלו. למשל חניך שעולה לקרב תחרותי בכושר גופני גבוהה אך ללא ניסיון מספק וללא תכנון אסטרטגיית קרב – לא יווסת נכון את הקרב ויפגע בכושר הריכוז והתכנון בהמשכו.


אבחון פיזי ונפשי של החניך
יש להכיר וללמוד את החניך לפני בניית תוכנית האימון, כדי לגלות יתרונות וחסרונות, אופי וכישורים. כמו כן, יש להתחשב בגילו של החניך ובזמן הכנתו יש לשלב נתונים אלו. משך זמן תוכנית האימון משתנה לפי סוג השיטה, החניך עצמו וסוג התחרות. תוכנית אימון כזו יכולה להמשך בין שלושה חודשים לשנה. כל זאת, בהנחה שהחניך המגיע לאימון הכנה שכזה נמצא כבר ברמה גבוהה ובשלב שבו האימון הינו חלק קבוע מאורח חייו. גם במשך תקופת האימון צריך להיות ערני למצבו הפיזי והנפשי של החניך ולפעול בהתאם. אם מזהים נקודת שבירה, כדאי להוריד את רמת הקושי או להפסיק לכמה ימים את תוכנית האימונים.

מהירות
זריזות, מהירות וזמן תגובה הן תכונות טבעיות ומולדות של חניך. אבל ניתן לשפר תכונות אלו באופן משמעותי על ידי אימון נכון. בתחרויות מהסוג הזה יש חשיבות רבה לזריזות, למהירות ולזמן התגובה, והדרך לשיפור נתונים אלו היא על ידי אימון חוזר על פעולות קבועות, בשילוב חיזוק ומתיחת השרירים הנחוצים לאותה פעולה. מה שמאפשר הפעלה מהירה יותר של הפעולה ובפחות אנרגיה, למשל, לצורך בעיטה מהירה ונכונה בונים את שרירי הרגל ומרגילים את השרירים האלו לבעיטה מהירה ונכונה על ידי תרגול של אלפי פעמים. בהמשך מוסיפים משקולות על הרגל וממשיכים לתרגל. כך זאת, בשילוב אימוני השריר בתרגילי כוח מתפרץ ומתיחת השריר, מביאים את החניך לזריזות ולזמן תגובה מהיר בתרגיל הנדרש. 

גמישות ומתיחות


כמו במהירות גם הגמישות הינה תכונה מולדת וטבעית אצל כל חניך וחניך, אך ניתן לשפרה באופן ניכר על ידי אימון נכון. אימון נכון משמעו השקעה מסיבית במתיחות בכל פעם שהגוף חם במשך האימון ובסיומו.  
ככל שעובדים על חיזוק השריר יש להשקיע גם במתיחתו, משום שחיזוק השריר גורם להתכווצותו. כמו כן, צריך לבצע תרגילי מתיחות קלות גם לפני האימון, כדי להכין את השרירים למאמץ באופן נכון ולמנוע התכווצויות ופציעות.


 

חישולים וספיגה

לוחם מחושל הינו לוחם שבקרב פחות פוחד, פחות לחוץ ופחות משקיע אנרגיה, ולכן מסוגל לתכנן ולעבוד שקול ומחושב יותר. חישול הינו חיזוק השריר על ידי משקולות או תרגילי כח והעלאת מאסת השריר. ואז, ברגע שזה מושג, מרגילים את השריר, באופן מבוקר, לספוג מכות. להשגת מטרה זו מתחילים לתת לשריר מכות חלשות ועדינות ולאט לאט מעלים את לחץ המכה מאימון לאימון עד שהשריר מתחשל ומסוגל לספוג מכות חזקות ביותר. גוף האדם הוא מערכת מתוחכמת ביותר הלומדת להסתגל למכות על ידי כך שהשריר הופך להיות חזק ומחושל יותר מאימון לאימון. אקט זה חשוב לבצע אך ורק במשך או לאחר האימון כשהשריר חם, לדוגמא, אנשים באפריקה הרגילים ללכת יחפים ביערות, על גזרי עצים ואבנים, מפתחים עור כף רגל עבה כסוליית נעל ואינם מרגישים דבר. ואילו אנשים ההולכים עם נעליים כל חייהם רגישים בכף הרגל ואינם מסוגלים ללכת יחפים בתנאי שטח כמו יערות או קרקע עם אבנים.


טכניקה 

יש להניח, שחניך המגיע למצב של הכנה לאליפות כבר מכיר את הטכניקה והתאוריה של השיטה. הסוד בשימוש בטכניקה ליצירת אלופים הוא לא רק הידע התיאורטי עצמו, אלא ההגעה למצב שבו השימוש בטכניקה מתבצע בצורה נכונה ואינסטינקטיבית של הגוף, ללא מחשבה כמעט. למשל, לא מספיק שהבעיטה יוצאת אינסטינקטיבית , עליה להיות גם אינסטינקטיבית וגם נכונה מבחינה טכנית. כדי להגיע לרמה זו חשוב שלחניך תהיה קואורדינציה טובה ואז מאמנים אותו שוב ושוב בתרגול חוזר של אותה פעולה, תוך הקפדה על מהירות, חוזק וטכניקה נכונה. לאחר תרגול של אלפי פעמים – התנועה, התגובה, החוזק, המהירות וכל המרכיבים הופכים להיות אינסטינקט של החניך וזוהי הרמה הגבוהה ביותר של השימוש בטכניקה. למשל, אדם שאינו מתורגל, כשנותנים לו סטירה לכיוון הפנים, מטה את ראשו לאחור ועוצם את עיניו זוהי פעולה לא רצונית וללא מחשבה. לעומת זאת, אדם מתורגל יגיב שונה, הוא יגן על הפנים עם הידיים, וגם זאת תהיה פעולה לא רצונית וללא מחשבה, מכוח התרגול. וזוהי המטרה – להגיע למצב של שימוש בטכניקה כפעולה אינסטינקטיבית.


סיבולת לב ריאה

כושר גופני על כל מרכיביו הינו גורם חשוב בהבאת אלוף לניצחון. לכל חניך יש נתוני דופק שונים וקיימות בדיקות מקצועיות המנתחות ומגלות את נתוני הדופק המקסימלי. נתונים אלו משתנים מאדם לאדם לפי מצבו הפיזי, גילו ועוד.
לפי תוצאת הבדיקה, יש להכין את תוכנית האימון של החניך, להשגת סיבולת לב ריאה גבוהים. מתחרה בעל כושר גופני גבוה יהיה בעל יכולת ריכוז גבוהה בקרב, מה שיאפשר לו לראות, לנתח ולתכנן את הקרב. כמו כן, הוא יוכל להוריד דופק במהירות, להתאושש ולחזור למצב טוב במהירות. לעומתו אדם בעל כושר גופני ירוד יתעייף מהר יותר, אספקת החמצן למוח תרד, יכולת הריכוז תרד והיכולת להוריד דופק ולהתאושש תיפגם. 


 

הכנה מנטאלית ורוח קרב 

יש שיטות שונות ומקצועיות של הכנה נפשית לספורטאים בענפי ספורט תחרותיים. מומלץ להשתמש בעזרה מקצועית לפי היכולת. למשל, פסיכולוגיה, דמיון מודרך, שימוש בהיפנוזה ועוד. אחרי הכל המטרה היא להביא את החניך לתחרות מוכן נפשית כך שיעלה לקרב עם ביטחון גבוה, ללא פחדים, ועם מוטיבציה גבוהה לנצח. כל זאת ממקום של הנאה ואתגר.

תזונה
פרט לפרק המפורט בנושא תזונה, יש להדגיש את חשיבותה ליצירת אלוף ולהצלחת תוכנית האימון. השילוב בין אימון נכון , בניית שרירים, חיזוק העצמות על ידי תזונה נכונה ומתאימה, מביאה לתוצאות מפתיעות. אם נשאל דוגמא מעולם המכוניות, גם הרכב הכי טוב שיש יגיע לתוצאות גרועות ויהרוס, אם נזין אותו בדלק מאיכות ירודה או בסוג של דלק שאינו מתאים לו. לעומתו, רכב המוזן בדלק באיכות גבוהה יגיע לרמת ביצועים גבוהה וישמור על הרמה המכאנית לאורך זמן.


למידת המתחרים


כדי להגדיל את סיכויי הניצחון בקרב, כדאי לדעת ככל שניתן על המתחרה. יתרונותיו, חסרונותיו, נקודות התורפה שלו ועוד לפי זה יש לתכנן אסטרטגיית קרב. בדרך כלל, בתחרויות מקצועיות, בעיקר ברמה הבינלאומית, ניתן לקבל חומר על משתתפי התחרות מהמארגנים או מאתר האינטרנט של התחרות. כגון, קלטות וידאו, מאמרים, פרשנויות ועוד. אז, ניתן לבנות טכניקה מתאימה להגנה בפני יתרונותיו והתקפה על חסרונותיו ונקודות החולשה שלו. אימון מסיבי לפי אסטרטגיה זו יביא ליתרון מול המתחרה בקרב עצמו.


שילוב כל המרכיבים ובניית אסטרטגיה

לפני הגעה לתחרות כדאי לתכנן אסטרטגיה המותאמת למתחרה, ליריב, לסוג השיטה ולסוג התחרות. לדוגמא, אם החניך קל משקל מהיריב, אזי, ליריב יש יתרונות במצבים מסוימים. ולכן כדאי לתכנן את הקרב כך שהחניך יתחמק מלהגיע למצבים אלו שבהם הוא יהיה בעמדה נחותה. אם המדובר בתחרות פתוחה, והיריב מתגלה כטוב יותר בג'ודו ופחות טוב בקראטה ואילו יתרונותיו של החניך הם דווקא בקראטה, כדאי לתכנן אסטרטגיית קרב שבו החניך ישמור על טווח רחוק ויעבוד מהיר. על ידי כך הוא לא יאפשר ליריב להגיע למצב של טווח אפס, בו יוכל להשתמש בטכניקות הג'ודו או להגיע לתנוחות הנוחות לג'ודאי. אסטרטגיה נכונה ושילוב כל מרכיבי תוכנית האימון ליחידה אחת זורמת, תביא לתוצאות מקסימאליות ביכולתו של החניך והפיכתו לאלוף.

 

Please reload

אימון נסיון חינם

Whatsapp-Icon-Logo-580x584.png
1200px-Telegram_logo.svg.png