• Waze-social-GPS-maps-traffic-Icon
  • Google_Maps_Icon
  • Facebook-Messenger-vector-logo-720x340
  • Whatsapp-Icon-Logo-580x584
  • Instagram_app_icon_2016
  • square-facebook-512
  • googleplus-logos-02
  • youtube

לוטה ליברה | דרך חברון 5, באר שבע | אליאס ממדוב 054-2666-261

Israel Luta Livre MMA Academy

Please reload

כתבות חדשות

ערב צוות לעובדי אדידס גראנד ב"ש

May 7, 2017

1/4
Please reload

מומלץ לקרוא

חשיבות המים לגופינו

July 10, 2014

 

 

 

חשיבות המים לגופנו

 

חיים ללא מים לא יתכנו אלא לימים ספורים בלבד, לעומת חיים ללא מזון ויטמינים ומינרלים העשויים להמשך כ-10 ימים ואולי יותר. המים מהווים כ- 55% ממשקל גופו של האדם והם מצויים בנוזלי הגוף השונים, כשני שלישים בתוך כל תאי הגוף והשליש הנותר מחוץ לתאי הגוף. כמו כן הם אינם מפוזרים באופן שווה בכל תאי הגוף. 75%-80% מהוים המים את משקל השרירים, 20%-25% את רקמת העצם ואילו 15%-25% הם מהוים את רקמות השומן. אצל גברים כמות המים הינה 60% לעומת אצל נשים 50%, וזאת בשל משקל שריריהם הגדול יחסית ממשקל שריריהן של הנשים הממצועות.

למידת הפעילות גופנית יש השפעה הקובעת את כמות המים בגוף. בפעילות גופנית מסיבית וחזקה מסת השרירים עולה ואיתה תעלה כמות המים בגוף, העשויה להגיע עד לכדי 70% ממשקלו של הספורטאי. אצל תינוקות מהוים המים כ-70%-80% ממשקל גופם, לעומת זאת אצל קשישים מהוה כמות המים 40% עד 50% ממשקלם. בתקופת הילדות כמות המים קטנה בשל הקטנת כמות המים בין התאים ובשל עליה בכמות הקולגן ברקמות החיבור. לעומת זאת הסיבה לירידת כמות המים אצל קשישים נובעת מהפיכת רקמות השריר לרקמות שומן, וכן בשל ירידה נוספת במים ברקמות החיבור.

המים ממלאים תפקידים חשובים ומכריעים בגופינו - הם אלו הנותנים לגוף את צורת הנפח שלו. הם אלו המשמשים כממיסים לרוב החומרים בגוף, ללא המים לא יתקיימו תהליכים מטבוליים ותהליכים ביוכימיים שונים וחשובים. כמו כן המים משמשים כמתווכים להובלת חומרי מזון שהם תוצרי התהליכים המטבוליים בגוף. ללא המצאותם של המים במפרקים לא נוכל להזיזם, ההזעה והנשימה מהווים תהליך אידוי בגוף ובכך ממלאים המים תפקיד מרכזי בויסות טמפרטורת הגוף. המים מהווים את הרכב השיליה ובכך מגינים על העובר ברחם אימו, ומתאפשרת גדילתו התקינה. למים תפקיד מרכזי בשמירת ההומיאוזטאסיס של הגוף כולו.

כמויות המים המומלצות לשתיה בתנאים של אקלים נוח בבריאות תקינה הן 1.5 ליטר –2 ליטר ליום. כלומר 8-10 כוסות מים ליום, וזאת גם אם אין חשים צמא. כאשר תנאי מזג האויר קשים כמו בימות הקיץ החמים, מאבד הגוף הרבה מאד נוזלים על מנת לשמור על הטמפרטורה הקבועה שלו. לכן במצב זה צריך להגדיל את כמות המים. ביום חם במיוחד רצוי לשתות פי 1.5 מהכמות המומלצת שצויינה לעיל. בפעולה זו צריכים לנקוט גם אלו העובדים בעבודה פיזית קשה. המלצה זו תקפה גם במצב בו גופינו מאבד את נוזליו כתוצאה משלשולים קשים והקאות, על מנת למנוע התייבשות שעלולה לסכן חיים. במצב מיוחד זה צריכת המים תעשה בהתאם למצבו האישי של האדם. יש לנקוט בתשומת לב מיוחדת באשר לתינוקות וקשישים. סכנת ההתייבשות אצל הקשישים נובעת בשל ירידה בתחושת הצמא הנובעת מעצם הירידה בכמות המים בגופם בשל הגיל וכן בשל ירידה בהורמון האנטידיוריטי האחראי לוויסות הספיגה החוזרת של המים בכיליה בתגובה לירידת המים בגופם.

 

 


המזון ואיכותו יקבעו את צריכת המים. אכילה של מזון מלוח מידי גורם לצורך בשתיית מים מוגדלת על מנת לשמור על איזון האלקטרוליטים בגוף. אכילת כמות גדולה מכמות המומלצת לאדם ליום של חלבונים תייצר כמות שינן רבה יותר המצריכה שתיית מים בכמויות גדולות על מנת לסלק את עודפי השינן מהגוף. לעומת זאת צריכה מספקת של פירות וירקות יומיומית תפחית את הצורך בשתיית מים ותספק לגוף את שהוא צריך מבחינה זו. שתיה בלתי מספקת של מים תגביר את הנטייה ליצירת אבנים בכליות, ואילו שתייה מספקת תמנע את התופעה ותעזור לאלה שקיימת בגופם הנטייה לייצר אבנים בכליות.

שתיית מים מרובה ושלא לצורך עשויה להזיק לגוף בכך שהם עשויים לדלל את נוזלי הגוף ואת ריכוזם של המרכיבים החיוניים המומסים בהם.כגון אלקטרוליטים, חלבונים ותוצרים של הפעולות הביוכימיות והמטבוליות שבתפקודו התקין של הגוף. מצב זה עשוי לפגוע באופן בלתי הפיך בתפקודם התקין של האיברים הפנימיים וכל הגוף עצמו עד לסכנת מוות של ממש.

מקור המים העיקרי הם מי הברז ומוצאם ממי מעיינות, נהרות מי תהום או מי שטפונות. מי הברז מכילים חומרי חיטוי ככלור, ויש מקומות בהם מוסיפים למים פלואוריד על מנת למנוע עששת. מים קשים נקראים מים המכילים ריכוז גבוה של סידן ומגנזיום. יתרונם לגוף בכך שהם מוסיפים לו ממנרלים אלו. מים מזוקקים הינם מים שהוצא מהם כל חומר זר, ע"י הרתחתם ואיסוף האדים. מים אלו משמשים במעבדות רפואיות, מעבדות מחקר ובכלים שונים כדי למנוע מהם היווצרות משקעים הגורמים לסתימתם. מים מינרלים באים ממקורות שונים ובמיוחד ממי מעיינות. יש מהם המכילים ריכוז מינרלים גבוה ויש המכילים פחות. המים המינרלים טעימים ומכילים פחות חיידקים ממים אחרים לשתייה ולכן זכו לפופולריות רבה בארץ בשנים האחרונות, כשחסרונם היחיד הוא מחירם הגבוה יחסית.

מעולם לא נקבע תקן אחיד בשום מקום בעולם לגבי ריכוז המינרלים במים המינרלים, על כן יש מהם המשתווים למי הברז ויש מהם שמכילים ריכוז של מינרל או שניים גבוה יותר ממי הברז. המלצתי אליכם היא לשתות יותר ממי הברז ובמיוחד בימי הקיץ החמים וזאת בגלל העובדה שמי הברז מכילים יותר מלח נתרן הדרוש לאיזון המלחים בגוף בשעה שהמים המינרלים דלים בו.

 

 


 


 

Please reload

אימון נסיון חינם

Whatsapp-Icon-Logo-580x584.png
1200px-Telegram_logo.svg.png